Activităţi 2010-2011

MASA ROTUNDA LA DIRECTIA DE INVATAMINT

La 8 octombrie 2010, la initiativa Catedrei  de limba romana  a Universitatii de Stat „Alecu Russo”, in incinta liceului  teoretic „N.V.Gogol” a fost organizata o masa rotunda cu genericul Abordarea prin competente  – un nou mod de a concepe si de a realiza procesul de formare in universitate”. Activitatea respectiva s-a inscris intr-un sir mai larg de activitati preconizate in cadrul proiectului  159338-TEMPUS-1-2009-1-LV-TEMPUS-SMHES Dezvoltarea sistemului de invatamint superior prin imbunatatirea parteneriatului social  si cresterea competitivitatii stiintelor umaniste. 

La discutie au participat membri ai Catedrei de limba romana de la  USB, reprezentanti ai directiei de invatamint din municipil Balti, sefi adjuncti din licee, profesori – in special, de limba si literatura romana. Obiectivul principal al activitatii desfasurate a fost formularea unor recomandari metodologice prin care s-ar ajunge la cresterea competitivitatii stiintelor umaniste si a implicarii partenerilor in acest domeniu. 

In dezbateri, profesorii au apreciat ideea organizarii unor astfel de discutii si au propus solutii de imbunatatire a planurilor de studii universitare. S-a subliniat necesitatea revizuirii curriculelor si renovarea lor conceptuala  la unele discipline de specialitate. Pe linga materiile principale aflate pe grila facultatilor, trebuie introduse discipline conexe si complementare, care ar reflecta competentele cerute de piata muncii. Astfel, studiul limbii si literaturii romane si a celei ruse trebuie sa se desfasoare intr-un context mai larg, care sa vizeze intreg spatiul cultural de expresie romana si rusa, cu specific multicultural, cit si deschiderile acestora catre influentele culturii universale. 

Tinand cont de faptul ca atit tara noastra, cit si sistemul de educatie traverseaza o perioada de modernizare si de schimbare, ar trebui ca educatia si cultura sa fuzioneze pentru a da nastere unei adevarate educatii interculturale. Participantii la masa rotunda s-au pronuntat pentru consolidarea cooperarii dintre partenerii sociali si institutiile de invatamint superior in vederea dezvoltarii unui sistem educational flexibil, adaptat la cerintele societatii, competitiv la nivel european. 

Vizita Italia

In perioada de 14-18 septembrie 2010 am beneficiat de un stagiu la  Departamentul de Sociologie, Universitatea din Bologna. Fondata in 1088 e.n., aceasta este cea mai veche institutie de invatamant superior din Europa si a doua ca marime din Italia, dupa Universitatea "La Sapienza" din Roma. Institutia, care are drept motto "Alma mater studiorum", numara in prezent mai mult de 100.000 de studenti. Am luat cunostinta de Sistemul de invatamint superior din Italia, care incepind din 1995 a suportat o reforma. Am asistat la o Conferinta Stiintifica a carei tematica a fost axata pe problema implementarii declaratiei de la Bologna. Declaratia de la Bologna, semnata initial, in 1999, de 29 de state - intre timp s-a ajuns la 46 de semnatari -, cauta sa faca invatamantul superior din Europa mai competitiv intr-o era a globalizarii. Conferinta si-a propus sa evalueze conditiile si instrumentele necesare pentru a genera idei si propuneri pentru perioada 2010-2020.

De asemenea, am vizitat un centru de cercetari statistice AlmaLaurea - un Consortiu interuniversitar, infiintat in Italia in 1994 in serviciul absolventilor, universitatilor si companiilor. Acest centru pune la dispozitie documentatia necesara pentru organismele guvernamentale pentru politica de luare a deciziilor cu privire la invatamantul superior, ofera un feedback universitatilor cu privire la calitatea predarii lor si conditiile de predare. 
Obiectivul de baza al centrului este efectuarea de anchete periodice privind educatia si piata fortei de munca. Faptul in sine - interviurile de AlmaLaurea efectuate anual - reprezinta o valoare adaugata pentru intregul sistem de invatamant Italian. Ele furnizeaza periodic informatii care sunt necesare pentru analiza performantelor absolventilor. In consecinta, ele permit universitatilor in care acesti absolventi au studiat de a face o evaluare constanta a activitatii lor. Singurul dezavantaj este faptul ca nu toate universitatile italiene fac parte din AlmaLaurea si prezenta tuturor universitatilor in consortiu ar fi efectiv necesara pentru a avea o imagine exhaustiva a sistemului de invatamant superior italian. O imagine de incredere si precisa ar fi intr-adevar, disponibila si in cazul in care sistemul ar fi fost extins la alte tari europene, atunci ar fi fundamentala pentru realizarea unui spatiu europeana bazata pe cunoastere. Reforma de la Universitate a condus cu siguranta, la schimbari importante in relatiile dintre universitati si companii. 
Cu toate acestea, exista inca aspecte problematice care urmeaza  sa fie refacute. Datele colectate de AlmaLaurea arata ca de multe ori exista discrepante substantiale in sistemul de invatamint in cadrul aceleiasi tari (de exemplu, universitatile de la nordul Italiei si cele de la sudul tarii.

In activitatea sa Catedra de limba romana  pune accentul nu doar pe o specializare corespunzatoare cursurilor predate, ci si pe o pregatire ce tine de cultura filologica in general, sustinind, astfel, initiative de cultivare estetica  a studentilor.  Catedra de limba romana a  organizat Concursurile – recital de poezie din creatia lui Grigore Vieru si Vasile Romanciuc. De asemenea, catedra s-a implicat si  in organizarea Concursului de traducere „Poezia romaneasca in limbile lumii”, editia a II-a. Textele propuse pentru traducere sint ulterior integrate in unitatile de continut ale cursului de Traducere, astfel incit invatarea contrastiva, formarea abilitatilor de traducere prin compararea versiunilor si retroversiunilor (in franceza, engleza, spaniola, germana, rusa etc.) se realizeaza si in baza unei experiente proprii acumulate.

Destinata in egala masura studentilor, masteranzilor si doctoranzilor, Conferinta Stiintifica  Studenteasca din  12 mai 2010 a abordat  o problematica de interes filologic general. In cadrul  sectiunii Lingvistica, conferinta s-a desfasurat intr-o maniera incitanta, studentii fiind pusi in fata unor probleme actuale de lingvistica, au incercat sa dea solutii, sa problematizeze, sa polemizeze. Solutiile propuse de catre studenti in dezbaterea problematicii abordate au fost sustinute de o argumentare solida si de o permanenta raportare la tendintele actuale in dinamica limbii romane. S-au remarcat urmatorii studenti: Corina Lisnic, gr RE 21Z (Problema traducerii  frazeologismelor); Irina Evdochimenco, gr. SR 33Z (Unele considerente asupra frazeologismelor biblice (in limbile romana si rusa);


Comitetului Sindical 

   Mihai Ceban, gr. En11 (Reactia indivizilor la socul cultural: aculturarea si alienarea) etc. 


Comitetului Sindical 

  Sedinta ordinara a Cercului lingvistic a luat in discutie probleme ale neologiei formale. Discutii interesante au fost sustinute si in cadrul rubricilor traditionale: Cultura exprimarii, Aparitii editoriale. Studenta Corina Lisnic ( grupa RE 21Z)  testeaza cunostintele moderatoarelor Mariana Cojocaru (grupa RG 31) si Marcela Bejenari (grupa RE 21 Z) la capitolul Norma literara. 

Comitetului Sindical 

In studioul televizat (improvizat), in cadrul emisiunii „Te port in suflet”, studentii intra in dialog direct cu profesorii lor – incercind sa-i cunoasca mai bine si sa se apropie de viitoarea profesie. 

Comitetului Sindical 

 
La ora publica de retorica, coordonata de conf. univ. dr. Adela Novac, studentii anului trei ( grupele RE 31- RF,RG,RR 32 Z )  au demonstrat abilitati oratorice, actoricesti si multa afectiune pentru mentorii lor.

Comitetului Sindical 
 
  Ora de incheiere a cursului Didactica limbii romane in grupa DM 11, ciclul II, masterat 

Comitetului Sindical 
 
  Ciclul I licenta s-a incheiat cu succes. 

Comitetului Sindical 
 

Studentii din grupele RE 21 Z si RF, RG, RR 22Z  au sustinut public proiectele de evaluare a practicii dialectologice, profesor doamna Viorica Popa, lector superior, doctor in filologie

 

Manifestari stiintifice

Catedra de limba romana a organizat urmatoarele manifestari stiintifice: 

Colocviul International „Filologia secolului XXI”: Eugen Coseriu la 80 de ani (Universitatea de Stat „Alecu Russo”, 18-19 mai 2001, Balti) – 70 de participanti;
Conferinta Nationala „Academicianul Silviu Berejan”, organizata cu prilejul a 75 de ani din ziua nasterii acad. S. Berejan, (Universitatea „A. Russo” din Balti, 21 mai 2002) – 25 de participanti; 
Colocviul International „Filologia secolului XXI”: Editia a 2-a „A. Russo – 185” (Universitatea „A. Russo” din Balti, 16-18 martie 2004, Balti) – 30 de participanti;
Colocviul International („Filologia sec. al XXI-lea”, editia a II-a) organizat cu prilejul a 185 de ani din ziua nasterii lui Alecu Russo; Conferinta nationala organizata cu prilejul a 80 de ani din ziua nasterii acad. S. Berejan (Balti, 2007) -  95 de participanti.
Colocviul International „Filologia moderna: Realizari si perspective in context european (editia a III-a) Limba, limbaj, vorbire. In memoriam acad. S. Berejan si acad. Gr. Vieru, Chisinau, 10-12 noiembrie 2009 – 127 de participanti.
De asemenea, titularii catedrei  participa activ la manifestari stiintifice nationale si internationale, organizate de alte institutii.
In vederea pregatirii profesionale a viitorilor specialisti-filologi, catedra monitorizeaza diverse activitati educationale extracurriculare.

Relatii stiintifice internationale
Majoritatea titularilor  catedrei au participat la manifestari stiintifice internationale din strainatate. Luind in consideratie si  manifestarile stiintifice organizate de noi insine, ne-au vizitat facultatea peste 20 de savanti din strainatate (Romania, Germania, Ucraina).
Catedra intretine relatii de colaborare cu Institutul de Filologie al ASM, Universitatea lingvistica de Stat din Moscova s.a., Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi, Institutul de Filologie Romana „A. Philippide”.


Potentialul stiintific uman si pregatirea cadrelor
Buna pregatire a cadrelor didactice universitare a permis sa se deschida, prin decizia Comisiei Superioare de Atestare a Cadrelor nr. 585 din 26 noiembrie 1994, pe linga Catedra de limba romana, scoala doctorala la Specialitatea 10.02.01 – Limba romana. Deja si-au luat doctoratul cinci absolventi ai acestei scoli doctorale. Actualmente, isi fac studiile postuniversitare doi doctoranzi.

La Facultatea de Filologie, in perioada 2009-2010, este in derulare Proiectul sustinut financiar de ASM Perspective si abordari ale comunicarii interculturale in Republica Moldova in procesul integrarii europene. Proiectul are drept scop stabilirea directiilor si actiunilor referitoare la promovarea dialogului intercultural in Republica Moldova in contextul integrarii europene.
Impactul asteptat al proiectului vizeaza domeniul socio-economic si sfera stiintei si inovarii. 
Grupul de initiativa al proiectului este constituit din cercetatori cu experienta in domeniu, doctori in filologie, profesori si cercetatori, care au participat cu comunicari la peste 50 de conferinte, colocvii, simpozioane etc.; care intretin relatii cu centre recunoscute in domeniul respectiv din Moldova, Romania, Ucraina, Polonia, Franta etc. Membrii grupului si-au expus rezultatele cercetarii in peste 150 de publicatii (articole, recenzii, teze etc.).
In conformitate cu planul de realizare a proiectului, in cadrul proiectului a fost elaborat conceptul de dialog intercultural in raport cu situatia din R. Moldova; a fost realizat un studiu imagologic in baza formelor discursului repetat; a fost elaborat curriculumul la disciplina  Comunicare interculturala; a fost elaborat cursul Comunicare interculturala si un glosar de termeni Comunicare interculturala; a fost realizata o expeditie folclorica in citeva sate moldo-ucrainene din nordul republicii. Rezultatele expeditiei sint reflectate in studii publicate.